Willkommen 2009

willkommen, bienvenu, welcome
fremde, etranger, stranger
gluklich zu sehen, je suis enchante
happy to see you, bleibe, reste, stay

willkommen, bienvenu, welcome
im 2009, au 2009, to 2009

Så var det dags för mig att följa alla tidningar och troligen resten av alla bloggande människors exempel och summera det gångna året. Vad har 2008 betytt för mig? Mina lyckliga stunder och mina motgångar i tre underrubriker.

Karriär
För mig känns 2008 mest som ett sabbatsår. En tid för återhämtning innan jag åter ingen tar tag i mina studier. Till skillnad från min gymnasietid, som helt och hållet var teoretiskt utformad, kommer min framtida frisörutbildning att präglas av praktiskt arbete. Det är en lättnad då jag för första gången kan se ett riktigt yrke framför mig. 

Då jag återvände ifrån Spanien välkomnades jag av Hulta Ängar med öppna armar och det dröjde inte länge innan jag fick ett vikariat som gång på gång förnyats ända fram till idag. 2008 är året då jag fått en fördjupad insikt om hur det fungerar i det verkliga arbetslivet, utvidgat mina kunskaper inom medicin, rehabilitering och vårdarbetet i helhet och utvecklat en förståelse hur man arbetar med olika sorters människor med alla möjliga sorters bakgrund. Jag är grym på det jag gör och om det inte var något inom mig som sa att frisöryrket är så rätt, så skulle jag allvarligt fundera över en framtid inom vården.

Ekonomi
Man kan ju utan tvekan konstatera att det finns vissa fördelar med att ha ett arbete. Det första är att man aldrig behöver ta med sig jobbet hem. När jag har slutat, så har jag slutat och det finns inga läxor som väntar på mig där hemma. Det andra är att plånboken fick sig ett rejält lyft 2008. Ska inte sticka under stolen med att tjäna 16 500 kr i månaden och bo hemma ändå är ganska najs. Inom kort väntas jag få en rejäl löneförhöjning också. Finns vissa fördelar av att vara chefens favorit. Trots att jag spänderat multum på kläder, prylar, göttamat och hundratals filmer, är jag oerhört stolt över mig själv som lyckats spara ihop till hela min utbildning på 79 000 kr på mindre än ett år. Kan tydligen både slösa och spara pengar. Fasar dock inför den dagen då jag förvandlas till en fattig student.

Privatliv
Även bortsett ifrån jobb och skola bleknar 2008 i jämförelse med 2007. Året innan var nog det roligaste och mest händelserika året under mina 20 år här på jorden. Det var mitt sista skolår som tonåring och det innebar underbara event som bal och student. Reste gjorde jag minnsan också. En vecka fylld av sol, bad och party med dagiskamraterna Hanna och Linn. Till hösten bar det av till Spanien, ett två månader långt äventyr, med bästisarna Nanne och Viktor. Det var ett år då jag knöt många nya vänskapband.

2008 spenderade jag i stort sätt all min tid på jobbet, men detta ledde i och för sig till att jag utvecklade en mycket närmare relation med mina arbetskamrater och idag trivs jag som fisken i vattnet på mitt jobb. Lite kul har jag faktiskt också hunnit med under årets gång. Musikaler har varit i fokus. Att få se både Myrra Malmberg och Helen Sjöholm är väldigt stort för mig. Nu saknas bara Carola och Sofia Källgren, sen har jag sett alla mina stora svenska idoler. En grymt kul weekend till Köpenhamn med pullorna, Hanna, Fia och Sebastian, är också värd att nämna. Jag tackar för denna helg och ser fram emot nästa trip. Största händelsen 2008 är utan tvekan att jag och Sebastian äntligen tog oss i kragen och åkte upp till Stockholmpride, som det här året även var värd för Europride. Underbar stämning och jag kände mig hemma bland alla de andra små bögarna. Att få vara med och se schlagerkvällen och gå i paraden var väldigt mäktigt. Ser med spänning fram emot vad pride 09 har att erbjuda. Alla som vill med är hjärtligt välkomna!

Att 2007 var ett jobbigt år för mig och Sebastian är det nog ingen som stod oss nära som missat, men efter att jag kom hem ifrån Spanien gjorde vi ett nytt försök och det kändes mer rätt än på länge. Det var så här det skulle vara. Jag älskade och kände mig älskad tillbaka. Hur kul vi än hade på pride hände det något där uppe och mitt och Sebastians förhållande blev aldrig sig likt igen. Under en månads tid försökte vi lappa ihop det vi hade, men tråden räckte inte till. I två år och tio månader hade det varit han och jag, och jag har aldrig älskat en annan person på samma sätt. Han är min första stora kärlek. Idag vet jag inte var vi står, men jag vet att jag saknar min bäste vän.

     

     

                        

/Joakim


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag och Madde har redan köpt våra dogtag....så vi ser väldigt mycket fram emot att möta dig på pride igen =). Saknar dig, kramar

2009-01-02 @ 13:03:35
Postat av: Ciler

Hej babyface!!!

Visste inte att du var så musikalisk av dig:-)nu känner jag dig ännu bättre tror jag hihihi... Men du kommer alltid att vara min babyface/arbetskamrat. Jag hoppas att du finner den stora kärleken så som jag har gjort. Trodde aldrig att jag kunde älska någon igen eller vara lycklig men som du vet så ska jag gifta mig nu till sommarn:-) Jag hoppas även att du får träffa dina idoler. Fortsätt med dina mål vet att du lyckas. Fan om du har jobbat kvar så länge på Hulta Ängar och överlevt så tror mig så fixar du det så lätt... Må alla dina önskningar gå i uppfyllelse och lycka till med studierna. Men lovar att vi håller kontakten.. Men kommer sakna dig som faaaaaaaan och dina kramar... pusss och kram

2009-01-28 @ 23:32:48
URL: http://joakimpaaso.blogg.se/
Postat av: Joakim

åh, älskade ciler! kommer sakna dig så sjukt mycket.. du kommer bli en vacker (och smal) brud. ;)

2009-01-28 @ 23:44:33
URL: http://joakimpaaso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0