Dagens ämne: Religion

Uttråkade människor varnas! Jag är på diskussionshumör, så idag vet man aldrig hur inlägget kommer bli. Har redan berört ämnen som homosexualitet, sjukdomar, ekonomisk depression, döden och till och med det stora ämnet Britney Spears, så nu känns det väl inte mer än rätt att dagens blogginlägg kommer att handla om religion. Kunde inte undvika ämnet längre, då jag allt för många gånger den sista tiden dragits in i långa diskussioner kring det.

Meningsskiljaktigheter kommer alltid att finnas och det tror jag är bra. Vore hemskt om alla tyckte lika i allt. Har hört att jag själv är mästaren i att säga emot folk. Tycker det är bra att människor tror och alla har rätt att tro på vad de vill. Jag själv tror på många saker. Skulle dock ljuga om jag sa att jag inte blir rädd för hur vår värld ser ut idag. Religion är farligt och allt för många gånger under historiens gång har den missbrukats. Jag anser att vår värld hade varit en mycket bättre värld om de stora världsreligionerna försvann. Det skrämmer mig att se så många människor tro på vad en bok säger, som jag tror är skriven av maktgalna män. På ett välformulerat sätt är den skapad för att trycka ner folk som inte är som dem, som t.ex. kvinnor, homosexulla, utvecklingsstörda, andra troende och många andra minoriteter. I mina ögon är det inte mycket bättre än nazim.

Till religionenernas försvar så finns det också många bra saker skrivna i de heliga böckerna, många fina budskap, men om man tänker efter borde varje vettig människa redan tänka så. Det är bara att titta på disneyfilmer, så lär man sig allt det där ändå. Under historiens gång har det också visats hur fel religionerna har i många utav punkterna, som t.ex. kvinnans värde. Idag är den likvärdig med mannens. Också handikappade människor har fått sin upprättelse.  

Religion håller samhället tillbaka och skapar illvillja och hat. Man sägs finna kunskap, men sann kunskap är den man lär sig genom att lära känna människor som inte liknar sig själv. Bara för att någon är annorlunda eller gör andra val än vad man själv skulle valt betyder det inte att de är sämre än någon annan. Är så tacksam att allt fler idag visar en tro på människan och inte på en bok. Vi är på väg åt rätt håll, även om vi har lång väg kvar. Glädjer mig dock att regeringen till slut valt att dumpa Kristdemokraterna och lägga fram en motion till riksdagen om könsneutrala äktenskap, som kommer att gälla redan från första maj i år. Denna gången kommer vi lyckas. Äntligen! som Gert Fylking skulle säga.

/Joakim


Kommentarer
Postat av: Markus

Disney and SATC are my religions!

2009-01-22 @ 20:35:27
Postat av: kimmy

jag orkar inte ens kommentera allt som bara är så.. vidrigt naivt i det här blogginlägget, för det är DIN blogg och du får väl skriva vad du vill. Men jag tycker ändå du ska ha välgrundad fakta innan du anklagar religionen för allt som du gör. Inga krig är på grund av religion utan på grund av MÄNNISKOR SOM SKYLLER PÅ religion. Ingenstans i Bibeln tex står det att man ska kriga eller kränka andra. Tvärtom. Jesus omgav sig bara med "syndare" och "samhällets utstötta"! Det glada budskapet är KÄRLEK! Alla människors lika värde. Det är DET kristendomen och bibeln och JAG står för. Därför tycker jag inte du kan förkasta en sån tanke, en grundtanke som är kärnan i att den här världen över huvudtaget existerar. Om alla människor blir individuallister och bara tänker på sig själva och sitt välbefinnande, då kommer världen gå under inom kort. Se bara på västvärldens konsumtion. VI är krasst sett ansvariga för att halva jorden svälter. Ingen religion.



men jag älskar dig för den du är. inte för vad du tycker. Två veckor kvar hun'<3

2009-01-22 @ 21:31:11
Postat av: Joakim

Har inte någonstans sagt att det är så som jag skrev, utan hur jag tror att det är.

Jag tror på en värld styrd av humanistiska lagar som är skrivna för dagens samhälle och viljan att acceptera sina medmänniskor. Kärlek är nyckeln i min filosofi också.



Jag älskar dig för den du är med och beundrar dig för din tro. <3

2009-01-22 @ 21:58:58
URL: http://joakimpaaso.blogg.se/
Postat av: Viktor

Det är ju inte på grund av MÄNNISKOR SOM SKYLLER PÅ religion. Det är på grund av folk som inte kan acceptera andras religion och folk som inte förstår de budskap som faktiskt har i åtanke.

Så det så. ^^ Mycket fint skrivet.

2009-01-22 @ 23:23:14
URL: http://dixitus.blogspot.com
Postat av: Rijad

Intressant inlägg Paaso :) Gött att du skriver om nåt annat än meningslösa Britney. Shit Kim, knäck inte sönder Paaso sådär, han har inte dom kunskaperna som du har haha ;) Och Paaso... du måste låta mig göra om utseendet på din blogg, kan fan inte bli tråkigare!!

2009-01-23 @ 00:54:03
Postat av: Joakim

ja jag är i stort behov av hjälp.. help me!

2009-01-23 @ 22:36:18
URL: http://joakimpaaso.blogg.se/
Postat av: Rijad

vi tar det över msn :)

2009-01-24 @ 00:00:41
Postat av: Fia

Du förstår att jag med måste göra ett inlägg i disskustionen.

Jag håler med Kim. Kristendom handlar om kärlek och jämställdhet. Det finns många olika tolkningar om vad som står i biblen, koran, toran osv och precis som Kim är inne på är det människor som väljer att vinkla det så att de passar deras syften. Detta är väldigt lätt då ingen egentligen kan bevisa vad som är den rätta tolkningen.



(Dessutom vet jag inte om Disney-filmer är någon bra förebild då alla är vita, vackra och hetrosexuella.)

2009-01-24 @ 01:46:55
Postat av: Fia

Det märks på min stavning att klockan snart är sängdags! puss

2009-01-24 @ 01:47:44
Postat av: Joakim

Ja jag håller med. Alla tolkar saker på olika sätt. Precis som alla har olika värderingar. Jag anser dock att religion i allmänhet skadar mer än vad den läker den värld vi lever i. Dömmer ut människor, håller tillbaka vetenskapen, säger åt folk hur de ska tänka, handla, vad de inte får äta eller hur de ska gå klädda m.m.

2009-01-25 @ 00:18:20
URL: http://joakimpaaso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0