Dagens lektion: Ljusfärgning

Åter igen är det dags för mig att föra vidare mina nyvunna kunskaper till mina kära läsare. Dagens lektion handlar om ljusfärgning. Aldrig förut har världens färger varit så tydliga för mig. Tänker allt i färger eller snarare de siffror som beskriver dem. Min egen hårfärg är en 6/0 vilket står för mörkblond. Har alltid sett mig som en mellanbrun kanske, men tydligen är jag blondin nu.

Helst skulle jag bara vilja få alla att sluta köpa hemmafärgning på Ica, HM m.m. Vet dock att de flesta av er är alldeles för snåla för detta, så därför vill jag ge er lite tips. Har mest rabblat en massa siffror och formler på lektionerna hittills, men några hjälpande färgregler ar vi hunnit med.

Detta gäller endast för er som har er naturliga hårfärg och vill färga håret ljusare.

När en kund väljer en färg som de vill ha är det ytterst sällan som frisören blandar just den färgen. Ofta behöver man en helt annan blandning för att få det resultat man vill ha. Tror inte jag är den ende som fått en helt annan färg en den jag tänkt mig efter att ha färgat det hemma. Detta beror på att håret har en mängd olika pigment som gömmer sig under den naturliga.

För er med mörkt hår (från svart till ljusbrun) som vill ljusa upp det med hjälp av färgning bör tänka på att under de mörka färgen gömmer sig en massa röda pigment. Så när håret ljusas upp kommer dessa att träda fram ganska markant. För att förhindra det här (om ni nu inte vill ha en brunröd färg) skulle jag rekommendera att ni väljer en mycket kallare färg en det ni tänkt er. Detta tar bort de röda pigmenten. Istället kommer en guldig nyans träda fram. Vill man bli av med den guldiga färgen också måste man lägga i ännu en askblond färg för att dempa detta. Detta är dock inte att rekommendera då det sliter otroligt mycket på håret.

För er med ljust hår (från mörkblond till pastellblond) som vill ljusa upp det behöver inte oroa sig för att bli rödhåriga. Väljer man dock bara en ljusare färg kommer guldiga pigment att komma fram. Många vill ha det, men för er som vill ha ett naturligare resultat skulle jag rekommendera även här en kallblond färg för att få bort de guldiga tonerna.

För er som inte fattar någonting skulle jag rekommendera att ni tar er en trip till Göteborgs Frisörskola och får er en riktig färgning för halva det priset ni skulle betalat på en riktig salong.

/Joakim

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj! Vad påläst du är! :-)

Jag tror jag har hittat min "drömfrisör"



Skulle lätt komma till dej..

1. Du verkar vara noga.

2. Du är söt

3. Du kommer bli en skit bra frisör.



Keep up the good work sötis ;-)

2009-04-21 @ 20:17:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0